Doktorske studije imaju najmanje 180 ESPB bodova, uz prethodno ostvareni obim studija od najmanje 300 ESPB bodova na osnovnim akademskim i master akademskim studijama, odnosno na završenim integrisanim akademskim studijama. Doktorska disertacija je završni deo studijskog programa doktorskih studija.
Ishod procesa učenja na trogodišnjem doktorskom akademskom studijskom programu „Menadžment i organizacija“ je sticanje teorijskih i praktičnih znanja potrebnih za kritičku analizu i sprovođenje samostalnih originalnih istraživanja u oblasti menadžmenta i organizacije. Tokom trajanja studija studenti treba da steknu najmanje 180 ESPB, uz uslov da su prethodno ostvarili najmanje 300 ESPB na nižim nivoima studija u oblasti organizacionih ili srodnih nauka. Studijski program ima tri faze. U prvoj fazi slušaju se i polažu ispiti iz izabranog skupa naučnih disciplina koje pripadaju organizacionim naukama ili su u bliskoj vezi. U drugoj fazi, za problem od interesa, studenti imaju zadatak da u pristupnom radu prirede pregled relevantnih prethodnih rezultata naučno-istraživačkog rada sa sopstvenim kritičkim osvrtom. Poslednji deo pristupnog rada prikazuje aktuelni problem istraživanja, ciljeve, plan istraživanja i očekivane naučne doprinose. Odbranom pristupnog rada započinje treća faza studija, studijski istraživački rad sa ciljem izrade i odbrane doktorske disertacije.Odbranom doktorske disertacije nakon ispunjenja svih predviđenih ispitnih obaveza, stiče akademski naziv Doktor nauka – organizacione nauke.
Tokom prva tri semestra, studenta prati mentor-savetnik iz reda nastavnika na odabranom studijskom području. Studenti slušaju devet predmeta, po tri svakog semestra – jedan obavezni i osam izbornih predmeta koje biraju iz tri izborne grupe: iz jedne izborne grupe se biraju dva predmeta, a iz dve izborne grupe tri predmeta predmeta. Polaganjem svakog ispita stiče se 10 ESPB, ukupno 90 ESPB. U četvrtom semestru studenti biraju mentora i uz njegovu podršku sprovode istraživački rad sa ciljem izrade pristupnog rada, čijom odbranom stiču 30 ESPB i pravo prijave doktorske disertacije. Tokom petog i šestog semestra studenti rade na izradi doktorske disertacije, čijom odbranom stiču 60 ESPB.
Sopstveni istraživački interes studenti definišu izborom predmeta, pri čemu imaju mogućnost da, uz saglasnost mentora-savetnika, biraju predmet iz drugog izbornog područja na doktorskim studijama Fakulteta organizacionih nauka ili nekog drugog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
Svrha studijskog programa je obrazovanje studenata i osposobljavanje za samostalan i kvalitetan naučno-istraživački rad u oblasti softverskog inženjerstva, veštačke inteligencije, elektronskog poslovanja, informacionih sistema u Internet okruženju i srodnih naučnih disciplina. Studijski program Softversko inženjerstvo i elektronsko poslovanje koncipiran je tako da:
– studente upozna sa najnovijim i najvrednijim naučnim dostignućima,
– osposobi studente za kritičko ocenjivanje dostupnih naučnih rezultata i identifikaciju otvorenih istraživačkih problema,
– osposobi studente da planiraju, organizuju i realizuju naučne eksperimente, analiziraju rezultate i izvode relevantne zaključke na osnovu sprovedenih istraživanja,
– osposobi studente da učestvuju i rukovode naučno-istraživačkim projektima i timovima,
– podstakne studente da publikuju rezultate naučno-istraživačkog rada u nacionalnom i međunarodnim konferencijama i časopisima.
Svršeni studenti doktorskih studija treba da unaprede svoja znanja i veštine, i da steknu kompetencije koje će im omogućiti da doprinose daljem razvoju društva u oblastima obrazovanja, naučnog istraživanja, razvoja novih tehnologija, metodoloških postupaka, razvoja inovativnih proizvoda i usluga.
Studijski program Softversko inženjerstvo i elektronsko poslovanje usklađen je sa vizijom, misijom i ciljevima Fakulteta organizacionih nauka i postojećom organizacionom strukturom. U sebi integriše područja informatike, a posebno informacionih sistema, softverskog inženjerstva i elektronskog poslovanja. Unutar studijskog programa, izborni predmeti omogućavaju profilisanje doktoranada ka zadovoljenju specifičnih društvenih potreba u oblastima informatike, informacionih sistema i tehnologija, softverskog inženjerstva i elektronskog poslovanja. Studijski program se zasniva na primeni najviših međunarodih akademskih i naučnih standarda i međunarnodnih merila kvaliteta, u cilju unapređenja međunarodne konkurentnosti doktoranada, Fakulteta organizacionih nauka i Univerziteta u Beogradu.
Osnovni cilj studijskog programa doktorskih akademskih studija „Menadžment i organizacija“ je da studenti tokom studiranja steknu najviše naučne sposobnosti i akademske veštine iz oblasti organizacionih nauka, odnosno menadžmenta i organizacije i pratećih srodnih disciplina. Time bi se ojačao stvaralački potencijal kandidata prilikom uočavanja, definisanjai analize praktičnih problema, razvila sposobnost kritičkog mišljenja i formulisanja predloga koji mogu da izdrže naučnu kritiku, a što se postiže prethodnim ovladavanjem metodologije naučno-istraživačkog rada. Cilj programa je i unapređenje stvaralačkog potencijala kandidata prilikom konceptualizacije, specifikacije i implementacije inovativnih rešenja i razvijanje sposobnosti za timski rad isprovođenje naučno-istraživačkog rada, kao i ovladavanje praktičnim veštinama potrebnim za profesionalno obavljanje posla i uspešan razvoj karijere.
Poseban cilj studijskog programa je usmeren na razvoj pojedinaca koji će unapređivatioblasti menadžmenta i organizacije kroz naučno istraživački rad i izradu doktorske disertacije. Ove studije omogućuju da se razvije sposobnost razumevanja i interpretacije novih znanja kroz originalno i samostalno istraživanje, kroz publikovanje rezultata u naučnim časopisima i na naučnim konferencijama. Spoznaja i razumevanje realnih problema menadžmenta i organizacije su najneposrednije vezani za njegovu primenu u realnim situacijama, što je povezano sa izradom projekata i studija koje za cilj imaju rešavanje konkretnih problema, donošenje i prezentaciju odluka, čime se kod kandidata razvija kritičko i konstruktivno mišljenje orijentisano na rešavanje problema primenom naučnog pristupa i metoda.
Postavljeni ciljevi su usaglašeni sa osnovnim zadacima i ciljevima Fakulteta organizacionih nauka navedenim u Statutu Fakulteta. Studenti unapređuju svoja ranija stečena inženjerska zvanja onim znanjima i veštinama koja im osiguravaju tržišnu konkurentnost, a stečene kompetencije omogućavaju im zaposlenje u obrazovnim ustanovama, naučno-istraživačkim institutima ili preduzećima koja su posvećena unapređenju sopstvenog rada i otvorena ka novim pristupima i rešenjima u oblasti menadžmenta i organizacije.
Svršeni studenti doktorskog akademskog programa „Menadžment i organizacija“ poseduju znanja i veštine, odnosno kompetencije, koje im omogućavaju da kritički misle, deluju kreativno i samostalno u realnim uslovima rada. U mogućnosti su da identifikuju konkretan problem, po potrebi postupkom apstrakcije zamene originalni fenomen dovoljno reprezentativnim, ali jednostavnijim sistemom, u kojem mogu da izvedu kvantitativnu i kvalitativnu analizu problema i konstruišu rešenje, simuliraju ponašanje sistema nakon uvođenja odabranog rešenja sa uočavanjem dobrih i loših osobina predloženog pristupa, i na kraju, ukoliko se odluče, da uvedu odbrano rešenje u praksu i održe sistem u režimu traženih performansi.
Svršeni studenti će moći da samostalno vrednuju rezultate i dostignuća u cilju unapređenja postojećih i stvaranja novih modela, koncepata, metoda, tehnika, ideja i teorija u oblasti menadžmenta i organizacije. Biće u mogućnosti da kroz primenu principa samovrednovanja svoga rada i dostignuća ispolje inovativnost, naučni i profesionalni integritet i predanost razvoju novih ideja i/ili procesa koji su u središtu konteksta oblasti menadžmenta i organizacije.Moći će da definišu, analiziraju i implementiraju istraživanja koja će dati originalni doprinos oblasti menadžmenta i organizacije, upravljaju interdisciplinarnim i multidisciplinarnim projektima, samostalno pokrenu nacionalnu i internacionalnu saradnju u naučnim i razvojnim poljima, primenjuju znanja kroz konsultantske aktivnosti u vezi sa unapređenjem funkcionisanja složenih organizacionih sistema, i uključe se u obrazovni rad u predmetnim oblastima menadžmenta i organizacije na visokoškolskom nivou.
Takođe, svršeni studenti vladaju znanjima i veštinama potrebnim za prezentovanje rezultata svog naučno-istraživačkog rada naučnoj javnosti, što im omogućava da se, uz poznavanje stranog jezika, dobre naučne prakse i pridržavanje etičkih kodeksa, uključe i u međunarodne istraživačke projekte. U stanju su da objašnjavaju i kritikuju teorije, metodologije i zaključke, kao i da predstavljaju rezultate istraživanja u skladu sa standardima naučne zajednicu.
Na vežbama i praktičnim realizacijama tokom studija, a koja se odvijaju u laboratorijama i centrima Fakulteta, studenti ovladavaju znanjima, veštinama, naučnim postupcima i tehnologijama od interesa. Doktori organizacionih nauka stiču najviše kompetencije u oblasti menadžmenta, organizacije i kvantitativnog menadžmenta. U zavisnosti od odabranih predmeta izborne grupe, kandidati su osposobljeni da zadovolje specifične društvene potrebe organizacionih sistema u oblasti menadžmenta, organizacije, operacionog menadžmenta, marketinga, projektnog menadžmenta, finansija, ljudskih resursa, upravljanja kvalitetom, operacionih istraživanja, kvantitativnog menadžmenta i elektronskog poslovanja. Studenti će savladavanjem studijskog programa,a u skladu sa izabranim predmetima, steći predmetno-specifične kompetencije:
- temeljno poznavanje i razumevanje disciplinau skladu sa izabranim predmetima;
- sposobnost rešavanja problema uz upotrebu naučnih metoda i postupaka upotrebom predmetno- specifičnih teorijskih znanja, kvantitativnih i kvalitativnih naučnih metoda i postupaka;
- povezivanje znanja iz različitih oblasti izabranih predmeta i primena tih znanja;
- sposobnost praćenja savremenih dostignuća u struci u oblasti izabranih predmeta;
- razvoj veština i sposobnosti za upotrebu znanja u oblasti izabranih predmeta;
- upotreba informaciono-komunikacionih tehnologija u ovladavanju znanjima odgovarajućeg područja izbornih predmeta.
Studijskim programom je predviđena obaveza studenata da tokom studija, a pre odbrane doktorske disertacije, publikuju rezultate svog naučno-istraživačkog rada na domaćim i stranim konferencijama, odnosno naučnim časopisima.
Savladavanjem ovog studijskog programa kandidat stiče duboko poznavanje i razumevanje izučavanih naučnih disciplina, stiče sposobnost rešavanja problema uz upotrebu naučnih metoda i postupaka, može da prati savremena dostignuća u nauci i struci, i ima mogućnost da povezivanjem znanja iz izučavanih naučnih disciplina uspešno rešava složene probleme iz oblasti organizacionih nauka.
Predloženi kurikulum predstavlja nadgradnju kurikuluma iz prethodnih nivoa studija u oblasti menadžmenta i organizacije, koja je zasnovana na produbljivanju već izučavanih relevantnih naučnih disciplina iuvođenju novih koje se nadovezuju na prethodno izučavane discipline. Tokom studija studenti treba dasteknu najmanje 180 ESPB, uz uslov da su prethodno ostvarili najmanje 300 ESPB na prethodnim nivoima studijama u oblasti organizacionih ili srodnih nauka. Kurikulum je strukturiran tako da studentima omogući, u zavisnosti od iskazanog interesovanja za neko od ponuđenih izbornih područja, postepeno uvođenje u naučno-istraživački rad. U prvoj fazi (prva tri semestra), student sluša i polaže obavezan predmet, a potom odabrane izborne predmete iz tri izborne grupe. Svaka izborna grupa sadrži listu predmeta: iz jedne izborne grupe se biraju dva predmeta, a iz dve izborne grupe tri predmeta. Svi predmeti su jednosemestralni i njihovim polaganjem studenti stiču 10 ESPB, ukupno 90 ESPB. Kurikulum zadovoljava zahtev da se najmanje 50% od ukupnog broja ESPB bodova stiče polaganjem izbornih predmeta. U ovom delu studija svakog studenta prati i savetuje dodeljeni mentor-savetnik. U četvrtom semestru, drugoj fazi studija, studenti biraju mentora i uz njegovu aktivnu podršku sprovode istraživački rad sa ciljem izrade pristupnog rada, čijom uspešnom odbranom stiču 30 ESPB. Studenti se fokusiraju na istraživanje problema koji je predmet njihovog interesovanja. Imaju zadatak da prirede pregled stanja u izučavanoj oblasti sa uporednom analizom postojećih rešenja i sopstvenim kritičkim osvrtom. Poslednji deo pristupnog rada sadrži identifikaciju aktuelnog problema iz istraživane naučne oblasti za koji će da sprovedu samostalna istraživanja u poslednjoj godini studija, ciljeve, plan sa fazama i metodama istraživanja i očekivane naučne doprinose. Odbranom pristupnog rada, i formalnom prijavom doktorske disertacije, započinje treća faza, poslednja godina studija, samostalni istraživački rad sa ciljem izrade i odbrane doktorske disertacije, čime studenti stiču još 60 ESPB. Pravilnik o doktorskim studijama detaljno uređuje prava i obaveze studenata tokom doktorskih studija.
Redni broj | Predmet | Predavanja + studijsko istraživački rad | Semestar | ESPB |
1 | Metodologija naučno-istraživačkog rada | 4+3 | Prvi | 10 |
2 | Kvantitativno-metodološki predmeti (bira se 2 od 8) | 4+3 | Prvi | 10 |
Životna sredina, zdravlje i sigurnost | 4+3 | Prvi | 10 | |
Kvantitativni modeli i metode u menadžmentu | 4+3 | Prvi | 10 | |
Menadžment znanja-odabrana poglavlja | 4+3 | Prvi | 10 | |
Multivarijaciona analiza – izabrana poglavlja | 4+3 | Prvi | 10 | |
Nauka o menadžmentu | 4+3 | Prvi | 10 | |
Novi trendovi u operacionim istraživanjima | 4+3 | Prvi | 10 | |
Odlučivanje – odabrana poglavlja | 4+3 | Prvi | 10 | |
Statistika u menadžmentu | 4+3 | Prvi | 10 | |
3 | Inženjerski predmeti (bira se 3 od 17) | 4+3 | Drugi | 10 |
Ekološki menadžment i održivi razvoj | 4+3 | Drugi | 10 | |
Elektronsko poslovanje-odabrana poglavlja | 4+3 | Drugi | 10 | |
Integrisani operacioni menadžment | 4+3 | Drugi | 10 | |
Informaciono komunikacione tehnologije u menadžmentu | 4+3 | Drugi | 10 | |
ISIT u marketingu i komunikacijama-odabrana poglavlja | 4+3 | Drugi | 10 | |
Lin unapređivanje procesa | 4+3 | Drugi | 10 | |
Logistika-odabrana poglavlja | 4+3 | Drugi | 10 | |
Menadžment kvaliteta i standardizacija – odabrana poglavlja | 4+3 | Drugi | 10 | |
Menadžment razvoja | 4+3 | Drugi | 10 | |
Multimedijalne komunikacije – odabrana poglavlja | 4+3 | Drugi | 10 | |
Organizacioni dizajn i razvoj | 4+3 | Drugi | 10 | |
Preduzetništvo i upravljanje MSP – odabrana poglavlja | 4+3 | Drugi | 10 | |
Spredšit inženjerstvo | 4+3 | Drugi | 10 | |
Strateške inovacije | 4+3 | Drugi | 10 | |
Strateško upravljanje projektima | 4+3 | Drugi | 10 | |
Upravljanje poslovnim procesima | 4+3 | Drugi | 10 | |
Upravljanje proizvodnjom i uslugama – odabrana poglavlja | 4+3 | Drugi | 10 | |
4 | Biznis predmeti (bira se 3 od 10) | 4+3 | Treći | 10 |
Investiciona analiza | 4+3 | Treći | 10 | |
Integrisane komunikacije | 4+3 | Treći | 10 | |
Menadžment ljudskih resursa – odabrana poglavlja | 4+3 | Treći | 10 | |
Modeli u marketingu i komunikacijama | 4+3 | Treći | 10 | |
Preduzetničke strategije i biznis inovacije | 4+3 | Treći | 10 | |
Savremena ekonomija | 4+3 | Treći | 10 | |
Sistem menadžmenta društvene odgovornosti i životne sredine | 4+3 | Treći | 10 | |
Strategijski menadžment | 4+3 | Treći | 10 | |
Strategijski finansijski menadžment | 4+3 | Treći | 10 | |
Upravljanje promenama – odabrana poglavlja | 4+3 | Treći | 10 | |
5 | Pristupni rad | 0+20 | Četvrti | 30 |
6 | Doktorska disertacija – samostalni naučno-istraživački rad | 0 + 20 (po semestru) | Peti/Šesti | 30 |
7 | Doktorska disertacija – izrada i odbrana | 0 + 20 (po semestru) | Peti/Šesti | 30 |
Studijski program doktorskih akademskih studija „Menadžment i organizacija“ je celovit i sveobuhvatan, istudentima nudi najnovija naučna saznanja iz predmetne naučne oblasti. Usklađen je s jedne strane sa vizijom, misijom i ciljevima Fakulteta organizacionih nauka, postavljenih Statutom Fakulteta, a sa druge strane sa savremenim svetskim naučnim tokovima i stanjem struke u ovoj naučnoj oblasti.Studijski program integriše područja menadžmenta i organizacije, imajući u vidu, praktično nezamenljivu primenu savremenih informaciono-komunikacionih tehnologija. Unutar studijskog programa odabrani izborni predmeti omogućavaju finije profilisanje organizacionih nauka radi zadovoljenja specifičnih društvenih potreba koja obuhvataju menadžment, organizaciju, operacioni menadžment, marketing, projektni menadžment, finansije, ljudske resurse, upravljanje kvalitetom, operaciona istraživanja, kvantitativni menadžment i elektronsko poslovanje.
Studijski program doktorskih studija je sastavljen na osnovu preporuka vodećih autoriteta u ovoj oblasti (udruženja i instituta), analize sličnih studijskih programa na inostranim visokoškolskim ustanovama u delovima izučavanih studijskih područja koja pripadaju organizacionim naukama.
Formalno i strukturno primenjena metodologija doktorskih studija je usaglašena sa praksom vodećih inostranih obrazovnih ustanova u svetu, a posebno u Evropi, kako bi se podržali napori za uključivanje Univerziteta u Jedinstven evropski prostor visokog obrazovanja (European Higher Education Area – EHEA). Na taj način ostvareni su uslovi za praktičnu implementaciju mobilnosti studenata i nastavnika.
Tri akreditovana inostrana programa doktorskih studija sa kojima je upoređivan studijski program su:
1) University of Maribor, Faculty of Organizational Sciences, Republika Slovenija, http://www.fov.uni-mb.si/Studij/Doktorski-studij
2) UniversityofZurich,GraduateSchoolof Business,Švajcarska, https://www.gsb.uzh.ch/en/teaching/fields.html
3) Massachusetts Institute of Technology, Sloan School of Management, Sjedinjene Američke Države, https://mitsloan.mit.edu/phd#tour-welcome